Oi mate - Reisverslag uit Perth, Australië van Jorn Lier - WaarBenJij.nu Oi mate - Reisverslag uit Perth, Australië van Jorn Lier - WaarBenJij.nu

Oi mate

Door: Jorn van Lier

Blijf op de hoogte en volg Jorn

25 September 2016 | Australië, Perth

Een kleine andere halve week geleden ben ik begonnen aan wat ik toch wel het grootste avontuur uit mijn leven mag noemen. Dus tijd voor een eerste verslagje dacht ik zo!
Mijn eerste paar dagen Down Under heb ik doorgebracht in een hostel in Perth. Wát een schitterende stad is dat zeg. Ondanks dat de indrukwekkende skyline van Perth voornamelijk bestaat uit beton, staal en glas, staan de stad en natuur hier ontzettend dicht bij elkaar. Perth ligt namelijk aan de oever van Swan River, aan de kust van de Indische Oceaan én aan de voet van het immense Kings Park. Deze ligging heeft blijkbaar een goede invloed op de inwoners van Perth, want ik heb zelden zoveel mensen in een grote stad zien sporten. Zijn ze niet aan het wielrennen, dan zijn ze wel aan het hardlopen. Zijn ze niet aan het hardlopen, dan zijn ze wel aan het surfen. Ook overige sporten zoals bijvoorbeeld yoga en kickboksen worden buiten in een van de vele parken beoefend. Na het sporten? Een barbecue op een van de vele publieke barbecues aan de oever van Swan river. Échte buitenmensen zijn het hier dus. Daar kan ik wel aan wennen denk ik! Helaas heb zelf nog niet naar deze levensstijl kunnen leven tijdens mijn eerste vier dagen in Perth. Ik heb voor al de toerist uitgehangen (zie foto’s).
Naast het bezoeken van de toeristische attracties heb ik nog een aantal andere (financiële) zaken moeten regelen, zoals het openen van een bankrekening, het aanvragen van een belastingnummer en het afleggen van een medical test. Dit allemaal voor de volgende stap in mijn reis: werken!
Ik werk nu in New Norcia, een plaatsje op zo’n 140 kilometer ten noorden van Perth. Het bedrijf waar ik werk (Gilmac) verwerkt hooi en exporteert deze naar Azië. Ik hoor je denken: ‘Dat is vast niet de ideale werkplek voor een hooikoortspatiënt…’ Dat klopt. Maar met een mondkapje en een veiligheidsbril op kan ik het in de fabriek redelijk goed uithouden. Mijn eerste halve, relatief rustige, werkweek heb ik er op zitten. Dat is, ondanks een aantal acute niesbuien, goed bevallen! De collega’s zijn ontzettend aardig. Een groot deel van de medewerkers wonen (net als ik nu) bij het bedrijf. Daar ligt als het ware een kleine gemeenschap die gevormd wordt door medewerkers van Gilmac. Sommige mensen hebben een echt huis, anderen een caravan en een aantal mensen (waaronder ik) hebben alleen een eigen kamer. De keuken, badkamer, wasruimte, woonkamer en zelfs een fitness zijn gedeelde ruimtes. Dit zorgt ervoor dat je collega’s ook je buren én je vrienden zijn. Na het werk samen een biertje drinken en ’s avonds naar de pub, hartstikke gezellig!
Momenteel heb ik het dus vrij rustig gehad, maar daar gaat snel verandering in komen. Wanneer het hooiseizoen van start gaat (begin oktober) wordt topdrukte verwacht. Er zijn mij zevendaagse werkweken beloofd, met uren die variëren tussen de 12 en 14 uur. Gelukkig is dat nu nog niet het geval. Dit extra lange weekend (maandag is een feestdag in West Australië) ben ik in Fremantle (‘Freo’, in de volksmond), een suburb van Perth. Volgens mijn Lonely Planet één van de hipste stadjes van Australië. Daar zouden ze nog wel eens gelijk in kunnen hebben! Veel barretjes/restaurantjes zijn gevestigd in gerenoveerde bedrijfspanden. Een aantal van deze barretjes hebben een eigen brouwerij. Dat ziet er fantastisch uit allemaal. Het nachtleven in Freo is dan ook springlevend. Goed voor de gezelligheid, minder goed voor de portemonnee… Voor een pint betaal je al gauw 9AUD in Australië. Dat is omgerekend €6,12. Dat is dus niet mis. Maar ja, of ik er nu echt minder om ga drinken… Oké, misschien eentje dan.
Vanavond ga ik nog even een kijkje nemen in het nachtleven van Freo en morgen weer terug naar New Norcia. Vrijdag hebben we een pre-season party op het werk en dan start het hooiseizoen. Dat wordt hard werken, maar ook goed verdienen!
Tot zo ver mijn eerste verslag. De komende tijd zal het (i.v.m. werk) hier voorlopig bij blijven. Maar onthoud, geen nieuws is goed nieuws. Bedankt voor het lezen. Laat gerust een reactie achter!

Tot ziens!

  • 25 September 2016 - 13:28

    Leo & Nicole Teuwen:

    Hoi Jorn,

    Via Jordi hebben wij jouw eerste reisverslag met bijbehorende foto's mogen lezen. Indrukwekkend zeg! Wij hopen dat het grootste avontuur uit jouw leven je mag brengen wat je ervan verwacht!

    Maak er een mooie tijd van en kom straks terug met een rugzak aan ervaring en waardevolle herinneringen! Hopelijk heb je af en toe de ruimte om ons hier in Rooj even bij te praten zodat we (van afstand) mogen genieten van je mooie verhalen met bijbehorende beelden!

    Good luck to you!

    Groetjes,

    Leo & Nicole Teuwen

  • 25 September 2016 - 14:48

    Gaby Lasut:

    Geweldig Jorn, geniet met volle teugen van deze bijzondere reis!

    Denk er aan, werken vult je bankrekening en reizen maakt je rijk!!!

    Heel veel plezier!

  • 25 September 2016 - 15:43

    Jan En Marian:

    Hey Jorn

    Heel fijn om je bericht te lezen. Geniet van alles wat op je pad komt!!!! Het gaat je goed! En proost !!!!!!!

    Doeiiii De Stalsjes


  • 25 September 2016 - 17:47

    Koen Strous:

    Ha Jorn,

    Leuk verslaag! Geniet der van en vul (wirk)plezeer.
    Groetjes Koen

  • 26 September 2016 - 21:37

    Sabine:

    Hey Jorn, Perth is pretty awesome hey?
    Little creatures in Freo, goeie brouwerij. South
    beach leuke beach met super gebak bij South
    Beach Café. Probeer de oude gevangenis te
    bezoeken in Freo, super gaaf. Als je de kans krijgt
    de super pit in Kalgoorlie met de skimpy bars,
    sorry Fleur. Anyway je vind je weg wel. Enjoy

  • 27 September 2016 - 08:45

    Leny Rietjens :

    Ha Jorn
    Zo te horen gaat het je goed daar, dat is fijn om te horen.
    Fijn dat je ook al een paar dagen heb kunnen genieten en al
    Veel hebt kunnen zien. Werk ze de komende tijd en probeer een beetje te genieten ook al moet je hard werken. Gr van Henk en Leny

  • 18 Oktober 2016 - 10:49

    Betsy:

    Ha Jorn, nu pas een Kans gekregen om je verslag te lezen. Goed geschreven. Easy reading. Je geniet " that's for sure". Kijk er naar uit je volgende verslag te lezen. Liefs

  • 02 November 2016 - 13:44

    Martine Blom:

    Hey Jorn,

    Wat leuk om te lezen, je schrijft leuk!
    Zo te zien gaat het je goed. Geniet nog daar!

    Hartelijke groet,
    Martine Blom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorn

Ik ga donderdag 15 september voor een half jaar Down Under! De eerste paar maanden ga ik werken bij Gilmac Pty Ltd in New Norcia, een klein dorpje 140 kilometer ten noorden van Perth. Als ik klaar ben met werken ga ik backpacken in Australië. Via deze weg wil ik jullie op de hoogte houden door verslagen en foto's te plaatsen. Ik hoop jullie veel lees plezier te bezorgen! Ik vind het ook leuk om te weten hoe het met jullie gaat, dus schroom je niet om een reactie achter te laten!

Actief sinds 14 Sept. 2016
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 2930

Voorgaande reizen:

15 September 2016 - 14 April 2016

Down Under!

Landen bezocht: